MÅLTIDSKASSE 1

  • DAG 1
  • DAG 2

Pho Gá - Kylling nuddelsuppe med kylling, nudler, bønnespirer og thai basilikum.

Opskrifter og vejledning til Pho Gá - Kylling nuddelsuppe med kylling, nudler, bønnespirer og thai basilikum.
Ingredienser
Pho
Nudler (1)
Suppe (2)
Kyllingebryst (3)
 
Topping
Bønnespirer (4)
Stærk koriander (5)
Thai basilikum (5)
Forårsløg (6)
Lime (6)
Chili (6)
Fiskesauce (7)
 
Det skal du selv have
Spisepinde
Salt
 
(x) - find ingrediensen på billedet
Opskriften
Pho
  1. Læg nudlerne i en store skål og dæk til med koldt vand. Lad ligge i 20 min
  2. I mellemtiden - hæld suppen i en høj gryde og varm ved middelvarme indtil det simre.
  3. Forbered toppings
  4. Si nu nudlerne fra det kolde vand og placer i skålen igen og dæk til med kogende vand. Lad nudlerne ligge med kogende vand i 5 min og si så det kogende vand fra. Nudlerne er nu klar.
Toppings
  1. Skyl forårsløg og chilier. Snit begge på tværs til små cirkler.
  2. Skær lime i både.
Sammensætning
  1. Placer nudler i en dyb skål.
  2. Tilføj kyllingstykker og bønne spirer på toppen.
  3. Hæld suppen over nudlerne.
  4. Top med krydderurter, chili, lime og fiskesauce
Inspiration til aftensmad og anretning af måltidskasse fra Miss Hanoi

Friske forårsruller med karamelliseret portobello, tofu, nudler og grønt.

Opskrifter og vejledning til Friske forårsruller med karamelliseret portobello, tofu, nudler og grønt
Ingredienser
Koldt fyld
Nudler (6)
Salat (4)
Agurk (4)
Forårsløg (4)
Gulerødder (4)
Frisk chili (4)
Lime (4)
Koriander (5)
Thaibasilikum (5)
 
Varmt fyld
Portobello (1)
Tofu (2)
Soya karamelliserede løg marinade (3)
Peanut sauce (8)

 

Sammensætning
Sriracha sauce (9)
Rispapir (7)
 
Det skal du selv have
Stegeolie
(x) - find ingrediensen på billedet
Opskriften
Koldt fyld
  1. Placer nudler (6) i en gryde el. skål der kan tåle kogende vand. Hæld kogende vand over og lad dem stå i 5 min. Hæld derefter nudlerne i en sig og dræn under koldt vand, lad dem dryppe godt af og placer i en skål til servering
  2. Vask dit salathoved godt og tør det let. Skær det herefter over ved stokken så du får så store hele blade som muligt og placer så i en skål klar til servering
  3. Vask og snit alle grønsagerne i så lange tynde strimler som muligt. Anret på et lille fad
  4. Vask forsigtigt dine krydderurter og ryst dem af for vand, lad dem ellers være som de er. Skær din lime over i 3 dele. Alt dit kolde fyld (4+5) er nu klar
Varmt fyld
  1. Skær Portobello (1) og tofu (2) på langs i ca. 1 cm. brede strimler. Varm en pande op med lidt olie. Når panden er varm, tilsættes Portobello strimler. Steg dem i 2 min., tilsæt så tofustrimler. Steg det hele i 5 min., sluk så for blusset. Tilsæt nu løg marinaden (3) og rør det hele rundt så marinaden er fordelt
  2. Peanut saucen (8) kan sagtens spises kold, men vi anbefaler at du opvarmer den.. Tag en lille gryde, tilsæt 2 spsk. vand og peanut sauce. Opvarm ved let omrøring i et par minutter ved lave grader indtil den har fået en flydende tekstur.
Sammensætning
  1. Nu skal du rulle dine forårsruller. Tag et stort fad hvor ris papirerne (7) kan være dækket helt af vand, fyld fadet op med koldt vand og placer det på bordet. Tag et rispapir ad gangen og lad det ligge i vandfadet i cirka 5 sekunder.
  2. Ryst rispapiret let af for vand og placer det på din tallerken. Læg det med den ene spids ned mod dig selv. Læg fyld cirka 1/3 inde på rispapiret. Start med et salatblad som base, læg herefter de elementer du ønsker ovenpå, pas på ikke at putte for meget på. Slut af med krydderurter (5), lidt limejuice og saucer (8+9). Fyld enten peanut sauce og/eller Sriracha sauce i rullen, eller du kan blot bruge dem som dip saucer.
  3. Velbekomme!
Inspiration til aftensmad og anretning af måltidskasse fra Miss Hanoi