Vegetarisk hverdag - Et grønnere valg

Der kan være mange forskellige årsager til, at man gerne vil spise grønnere, skære ned på kødet og gå efter en mere vegetarisk hverdag. Det kan være af hensyn til miljøet, din egen sundhed, dyreetik eller bare for at prøve det af og blive inspireret til nye vegetariske retter. 

Når du skipper kødet, tvinges du til at tænke anderledes omkring madlavning. Du skal sammensætte dine retter på en anden måde, end du måske er vant til og udforske nye former for proteiner – planteproteiner. Nogle er måske vant til det og har spist grønt i mange år. Nogle er måske først lige begyndt at udforske alternativer animalske proteiner. Det kan være svært at finde rundt i, måske endda forvirrende eller uoverskueligt. Man vil jo gerne lave vegetarrettersom både er mættende, smager godt og giver din krop det, som den har brug for. 

Uanset din situation kan det være dejligt at finde inspiration tilhvordan du kan spise grønnere og stadig få vegetarretter med protein, hvor du ikke synes der mangler noget. 

Selvom du vælger at spise vegetarisk eller vegansk, kan du sagtens få de proteiner du behøver! Alle planter indeholder nemlig proteiner og vigtige aminosyrer, som er kroppens essentielle byggesten. Det handler bare om, at dine vegetariske retter skal bestå af en variation af grønsager, frugt, nødder, kerner og frø, bælgfrugter og fuldkornsprodukter. Får du den rette mængde af disse, er der ingen farer for, at du kommer til at mangle hverken proteiner, kulhydrater og fedt eller vitaminer, mineraler og aminosyrer 

Homeat - Også vegetariske måltidskasser fra restauranter

De seneste år har der været stort fokus på klimaet og kødproduktionens store påvirkning af CO2 udledning. Fødevareproduktion har en høj andel af den samlede CO2 udledning og især kød og kødprodukter udgør en stor belastning af klimaet. Grunden til at kød udleder mere CO2 end grønsager, er blandt andet fordi, kød kræver en lang række processer, inden det ender i køledisken, hvor grønsager ofte kan spises direkte fra jorden. Ved blot at spise grønnere kan du altså nedbringe dit CO2 forbrug. 

Du kan nemt skifte fra animalske proteiner til planteproteiner og vi vil gerne hjælpe dig! Der skal spises mindre kød og mere grønt. Vi synes det er vigtigt, og vi vil selvfølgelig gerne være med til at hjælpe dig på vej. 

Derfor tilbyder mange restauranter på Homeat både en Signaturkasse og en Vegetarkasse. De vegetariske måltidskasser indeholder alle sammen spændende retter fyldt med smag, variation og planteproteiner. De bedste kokke har sammensat retter som indeholder alt det, en lækker vegetarret skal indeholde!  
I de vegetariske måltidskasser fra Homeat finder du blandt andet retter indeholdende edamame bønner, kikærter, bulgur, grove grønsager og svampe, som alle er sunde kilder til protein. 

Du kan gå på opdagelse i nye grønne vegetariske retter i de forskellige måltidskasser fra restauranter. Du kan også bruge vegetarretterne som inspiration til aftensmad, frokost eller morgenmad 

Grød - Nye måltidskasse med vegetarretter

Homeat samarbejder med nogle af de bedste kokke og restauranter i KøbenhavnSeneste skud på stammen over steder, som tilbyder måltidskasser fra restauranterer Grød. 

Grød åbnede i 2011 deres første butik i Jærgersborggade på Nørrebro. På nuværende tidspunkt har de åbnet 7 butikker, en webshop, udgivet flere kogebøger, produkter hos 7-Eleven og Irma – og de er nu også en del af Homeat! 

De har sammensat 2 vegetariske måltidskasser med deres bedste retter, som du kan bestille hjem. Plantekassen og Veggiekassen. De har forberedt det mesteog du skal blot lave de sidste tilberedninger, inden du kan stille et lækkert måltid på bordet. Du kan altså hurtigt og nemt have aftensmad klar, uden selv at skulle lave det hårde arbejde. 

Grød har siden de startede specialiseret sig i ja.. grød! Alle former for grød. De har eksperimenteret og forfinet morgenmadsgrøden, som vi kender den, og senere også gået på opdagelse i salte grødretter som risotto, daal og congeeStifter og CEO, Lasse Skjønning Andersen, har en passion for grød og vil gerne vise verden, at grød kan være andet end kedeligt! Grød laver retter som primært er vegetariske og plantebaserede. Med en moderne fortolkning af grød fra alle steder i verden, og med fokus på danske økologiske råvarer, serverer de den gamle bondespise gennem sunde plantebaserede grødretter. Grød sørger for, at grød er spændende og smager rigtig godt ved brug af nye ingredienser og masser af topping.  

Grød, ligesom mange af de andre restauranter der findes på Homeat, skifter menu med årstiderne og gør brug af sæsonens frugt og grøntDerfor kan du i deres måltidskasser lige nu finde retter, som tager udgangspunkt i forårets bedste råvarer.  

I Vegetarkassen finder du blandt andet Daal, som er en indisk linsegrød. Her bruges blandt andet tomater og gulerødder, som er i sæson netop nu. Daal findes i mange varianter, og Grød har lavet en udgave, som er 100% plantebaseret. I samme måltidskasse får du også et måltid med svampebygotto, som laves med danske portobellosvampe. Danske portobellosvampe er i sæson hele året og giver en god umamismag til vegetarretter.  

I Signaturkassen finder du også en kålsalat. Kålsalat kan nydes året rundt og er et skønt supplement til vegetariske retter. Grøds kålsalat skifter alt efter sæsonen for de forskellige typer af kål. Lige nu er hvidkål i sæson, sommeren er sæson for spidskål og vinteren og julen er selvfølgelig sæson for rødkål. Uanset sæson så får du lækre grønne retter, som du kan finde inspiration i til en mere vegetarisk hverdag.  

Ved bestilling af en måltidskasse fra Grød får du altså en kasse fyldt med vegetarretter med protein. Grønsager, mandler og linser som er nogle af de bedste kilder til planteproteiner findes i måltidskasserne 

Mange restauranter tilbyder en måltidskasse med vegetarretter, men Grød bliver altså de første til at komme med Vegetarmåltidskasser, som du kan nyde derhjemme! Der bliver altså massere at vælge imellem og søge inspiration fra, og vi håber, det kan være med til at hjælpe dig på vej til nye spændende retter!